Je Tatra banka česko-slovenským lídrem v oblasti online onboardingu?

Digitalizace je pojem na který slyší všechny současné banky. Většina z nich nabízí možnost založit si účet online, ale po vyplnění veškerých osobních údajů a naskenování dokladů přichází nutnost ověřit identitu klienta na pobočce banky. Druhou a pohodlnější možností je využití služeb kurýra, který klientovi přiveze veškerou dokumentaci k podpisu až do domu. Jiné banky po potenciálním klientovi požadují zaslání výpisu z účtu z jiné banky, provést tzv. penny payment (klient převede ze svého účtu např. 1 Kč – v tomto případě dojde k přesunutí kompetence v oblasti ověření identity na klientovu současnou banku) nebo absolvovat videohovor s pracovníkem banky.

Všechny zmíněné „bezpečnostní prvky“ nejsou pro klienta zpoplatněny, ale jejich náklady jsou stále na bedrech bank. Pro klienty to může znamenat větší pohodlnost „bankingu“, ale finanční instituce obecně musí hledat nové cesty, jak zefektivnit proces klientského onboardingu. Tomuto vývoji může bránit např. lokální legislativa a z toho důvodu nemusí být technicky možné zabezpečit stejné portfolio služeb v jednotlivých státech.

Jinou, inovativnější a efektivnější cestou se vydala slovenká Tatra banka, patřící do skupiny Raiffeisen Bank International. Ta jako první v česko-slovenském regionu představila běžný účet, který je možno založit kompletně online, za pomoci biometrické technologie. Klientovi stačí mobilní aplikace Tatra banky, ve které vyplní veškeré osobní údaje, naskenuje dva doklady totožnosti a přední kamerou mobilu nasnímá svůj obličej(aplikace dokáže porovnat pravost dokumentů a porovnat klientův obličej s fotografiemi na nich). Smluvní dokumentace je poté elektronicky podepsána a účet je ihned aktivní. Klient nemusí posílat zmíněnou penny payment a pobočku navštíví pouze kvůli vyzvednutí platební karty a kopie smluvní dokumentace.

Tento typ kompletně distančního ověření klientů přinesla změna slovenské legislativy. Konkrétně se jedná o novelu zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a ochrane pred financovaním terorizmu. Novela zmíněného zákona nabídla možnost využívat elektronické podpisy, elektronické občanské průkazy a mobilní aplikace k ověření klientů v bankovním styku.

Služba cílí zejména na mladou generaci vítající nové technologie a při využití online onboardingu nabízí benefit ve formě bezplatného vedení účtu po dobu jednoho roku. Podobným směrem se v zahraničí vydala např. banka Société Générale, ta představila kompletní online onboarding jako první ve Francii. Banka bude z novinky těžit zejména díky automatizaci procesu klientského onboardingu a s ním spojeným snížením nákladů na akvizici klienta. Klienti mohou v tomto případě benefitovat hlavně z ušetřeného času, který by jinak strávili na pobočce banky.

Tatra banka je známá svým pozitivním přístupem k inovavacím, za něž byla v roce 2017 oceněna magazínem Global Finance jako nejlepší digitální banka v regionu CEE. Můžeme jen spekulovat, kdy implementují stejný typ onboardingu klientů i další banky v regionu, zejména její český protějšek Raiffesenbank.

Najdete nás

Adresa
123 Hlavní ulice
110 00 Praha 1

Otevírací doba
Pondělí — pátek: 9:00–17:00
Sobota a neděle: 11:00–15:00

Hledat
O tomto webu

Skvělé místo, kde můžete představit sebe a svůj web.

O tomto webu

Skvělé místo, kde můžete představit sebe a svůj web.

Hledat