Čeká nás platební (r)evoluce v kamenných obchodech?

Všichni to známe. Stojíte v supermarketu, za sebou máte přibližně půlhodinový rodinný nákup a nyní Vás čeká velké finále. Jedete závod s prodavačkou, která soutěží v tom, zda dokáže celý nákup namarkovat dříve než vy ho vyndáte z košíku na pás a zase s velkou slávou naskládáte do tašek. Nevím jak vy, ale já velmi často prohrávám a vlastně mě to strašně nebaví.

To, že současný proces placení je tak trochu obstarožní přežitek, si začalo všímat v poslední době hned několik hráčů na trhu. Všem jde v zásadě o to celý zdlouhavý a vlastně zbytečný proces co nejvíce zjednodušit či lépe zcela odstranit. Tady je několik příkladů, jak na to jdou.

Scan and Go (Walmart, Tesco, Globus, Barclays)

U vchodu do supermarketu si vezmete scanner nebo otevřete mobilní aplikaci a načtete QR kód a můžete začít nakupovat. Snímáte či fotíte čárový kód zboží a hned vkládáte do nákupní tašky. Samotné zaplacení nákupu se pak liší. Zatímco v Tescu Globusumusíte jít nákup zaplatit k (samobslužné) pokladně a to jak se scannerem tak s mobilní aplikací, tak americký Walmart umožnuje zaplatit prostřednictvím virtualizované platební karty přímo v mobilu. Obsluha pak jen u východu nascanuje vygenerovaný čárový kód pro kontrolu o zaplacení. Stejně tak v případě aplikace Grab and Go od Barclays platíte přímo v mobilu bez nutnosti platby na pokladně.

Tap and Go (Ahold)

Trošku jinak na to jde obchodní řetězec Ahold, který v Holandsku testuje systém Tap and Go. Nákup probíhá tak, že přiložíte (NFC) loajalitní kartu na elektronickou cenovku umístěnou na regále, tím se položka zboží načte do virtuálního košíku v mobilní aplikaci. Nákup pak zaplatíte stisknutím tlačítka v aplikaci. Ahold uvádí, že peníze jsou do 10 minut strženy přímo z vašeho bankovního účtu – nabízí se myšlenka, že zde Ahold uvažuje využít možnosti PSD2, konkrétně části PISP – nepřímé zadání platebního příkazu třetí stranou, kdy si s vaším souhlasem strhne peníze přímo z účtu.

Neviditelná platba (Uber, Amazon, BBVA)

Zastávám názor, že zcela nejlepší platba je ta, o které zákazník prakticky neví. Ti, kteří někdy jeli Uberem, vědí. Platbu „provedete“ tím, že vystoupíte z auta, řidič ukončí jízdu v aplikaci a platba se strhne z vaší karty. Poměrně známý je i koncept od Amazonu, obchod s potravinami Amazon Go, který systémem kamer a čidel (blízkým z autonomních aut) sleduje pohyb zákazníka po prodejně, včetně toho jaké konkrétní zboží si dává do tašky. Při odchodu klient zaplatí nákup v mobilní aplikaci prostřednictvím virtualizované platební karty. Z mého pohledu zatím nejvíce elegantní řešení, současně však asi i technologicky a investičně nejnáročnější. Nicméně se koncept zjevně osvědčil, protože Amazon se rozhodl otevřít další nové pobočky.

Španělská BBVA nyní také přichází s konceptem neviditelné platby. V první testované variantě si klient přes mobilní aplikaci před samotným příchodem do obchodu vybere zboží či službu. Po příchodu si objednané zboží (třeba espresso v kavárně) jen vezme a obsluha potvrdí převzetí zboží, přičemž platba se automaticky strhne například z nahrané platební karty. BBVA testuje i pokročilejší variantu, kdy zákazník přijde do jídelny v sídle BBVA, vezme si jídlo, umělá inteligence skrze kameru rozpozná, jaké zboží si položil na tác a platbu provede skrze rozpoznání obličeje (=strhnutí peněz z platební karty daného zákazníka). Wau.

Vítězem bude zákazník

Z mého pohledu, všechny výše popsané scénaře mají jednoho vítěze a tím je zákazník, kterému odpadne dlouhé čekání a závod s prodavačkou na pokladně. Který z výše popsaných konceptů se ujme těžko předvídat. Klientsky nejpřívětivěji vypadá Amazon Go či varianta od BBVA za použití umělé inteligence. Nejrychleji rozšiřitelný za rozumné náklady zase vypadá koncept Scan and Go. Koncept Aholdu zase v sobě nese zajímavý prvek elektronických cenovek, které umožní obchodníkovi například jednoduchou změnu cen v průběhu dne. Nejdéle s tímto konceptem pracuje Walmart, který tento způsob plateb umožňuje už cca čtyři roky a hodnocení zákazníků jsou vesměs velmi dobrá. Obdobně dobře na tom je i aplikace Tesca. Vedle toho k mobilní aplikaci Globusu mají klienti své výhrady. Tak jako tak si myslím, že nás zákazníky čekají příjemné změny.

Najdete nás

Adresa
123 Hlavní ulice
110 00 Praha 1

Otevírací doba
Pondělí — pátek: 9:00–17:00
Sobota a neděle: 11:00–15:00

Hledat
O tomto webu

Skvělé místo, kde můžete představit sebe a svůj web.

O tomto webu

Skvělé místo, kde můžete představit sebe a svůj web.

Hledat