Jsou nefinanční služby bank cestou z komoditizace bankovnictví a snižující se profitability?

Výnosy evropských bank jsou pod dlouhodobým tlakem. Průměrná výnosnost kapitálu RoE se tak v roce 2016 pohybovala pod hranicí 4%, což je oproti téměř 11% z roku 2007 znatelný pokles. Hlavní příčiny leží v kombinaci nízko úrokového prostředí, vysoké konkurence a například v ČR doplněné tlakem na poplatkový výnosy, který přinesly před lety nové malé české banky – to, že už u některých z nich se ukázalo, že je to dlouhodobě těžko udržitelný model, je věc jiná.

Jsou to právě klesající výnosy, které jsou jedním z hlavních důvodů, proč se banky již několik let poohlížejí za hranice svého podnikání a hledají tzv. beyond banking příležitosti, které by jednak pomohly obohatit výnosovou stranu výsledovky, ale také pomohly bankám rozšířit paletu stávajících bankovních služeb. Ať se to totiž někomu líbí nebo ne, tak tradiční bankovní služby procházejí komoditizací. To, kde máte bankovní produkt, je spíše dáno tím, kolik stojí, než kdo ho nabízí. Banky tak hledají další možné způsoby, jak se na trhu odlišit tím, že nabídnou služby s vyšší přidanou hodnotou. Zde jsou některé aktuální příklady.

Severská Danske Bank v minulých týdnech oznámila, že integruje řešení pro správu předplacených služeb (např. účty za telefon, energie, Netflix) do své nové aplikace mobilního bankovnictví. Klienti tak budou moci spravovat své pravidelné výdaje, jejichž předplatné budou moci jedním klikem zrušit a vybrat si levnější alternativuod konkurenčních poskytovatelů, kterou jim aplikace sama nabídne. Zde by pro banku měl vzniknout nový zdroj příjmů ve formě provizí z nově uzavřených smluv, obohacení klientských profilů o nová data a v neposlední řadě schopnost ušetřit svým klientům peníze. Dodavatel řešení je společnost Minna technologies, která proklamuje, že svým řešením ušetřila klientům Swedbank (kde je řešení již nasazeno) za posledních 6 měsíců více jak 15 milionů EUR.

Kroky severských bank připomínají dění na českém trhu. Nejaktuálnější je strategické rozhodnutí ČSOB, která oznámila nákup portálu usetreno.cz, který nabízí klientům srovnání řady komodit od energii, mobilních tarifů až po bankovní půjčky. Banka tak jde ve šlépějích předloňského roku, kdy koupila srovnávací portál top-pojisteni.cz. Koupí usetreno.cz banka získává dvě věci. První z nich je schopnost opravdu ušetřit klientům peníze, což v zásadě velmi pěkně zapadá do poctivého finančního poradenství. Otazník se poněkud vznáší nad tím, jak si banka dokáže poradit s tím, že její finanční produkty ne vždy mohou vycházet ve srovnání jako ty nejlevnější a nejvýhodnější. Za druhé tímto krokem banka získala digitální portál, který již využilo 2,2 milionu uživatelů a uzavřelo přes něj více jak 100 tisíc smluv. Portál má tedy poměrně zajímavý traffic, z kterého banka může v budoucnu začít generovat nové digitální obchodní příležitosti. Zajímavé bude sledovat jakým způsobem (a zda viditelně) propojí svět bankovnictví do světa srovnávání a obráceně.

Na obdobnou cestu se vydala i Česká spořitelna a to již před cca dvěma roky, kdy představila svůj koncept Moje zdravé finance. Cílem bylo klientům poskytnout kvalitní poradenství, naučit je dobře spravovat výdaje a nabídnout možnost uspořit na svých výdajích. Banka jasně mířila na to, že nechce nabízet jen komodity, ale služby s přidanou hodnotou. Mezi nástroje jak ušetřit banka zařadila konsolidaci úvěrů, tipy na nastavení osobního účtu, řadu rad od bankéřů jak finance lépe řídit, ale také velmi povedené PFM (tedy digitálního správce financí, s možností sledovat výdaje dle kategorii, vytvářet rozpočty a sledovat trendy). Vedle toho banka nabídla i možnost uspořit výdaje na energiích (díky nákupu energie přes svoji dceřinou společnost) a zkoušela i nabízet i mobilní tarif, který se však příliš neujal.

Tyto aktivity potvrzují, že banky se nechtějí dostat do stavu, kdy jejich produkty a služby jsou blízké elektrické energii či vodě. U těch Vám totiž záleží jen na tom, zda, když otočíte kohoutkem, „to teče nebo ne a za kolik“ a je vám v zásadě jedno, kdo vám to dodává. Současně však z trhu nejsou žádné silné signály o tom, že by už některá z bank našla zásadní recept na to, jak této komoditizaci úspěšně čelit prostřednictvím nebankovních služeb, které by ji generovaly jakkoliv významné výnosy oproti těm tradičním z bankovních produktů. Nicméně to neznamená, že se to v budoucnu nezmění a třeba jeden z výše uvedených bude tou trefou do černého. Osobně bych si vsadil spíše na jinou změnu bank, ale o tom až příště.

Najdete nás

Adresa
123 Hlavní ulice
110 00 Praha 1

Otevírací doba
Pondělí — pátek: 9:00–17:00
Sobota a neděle: 11:00–15:00

Hledat
O tomto webu

Skvělé místo, kde můžete představit sebe a svůj web.

O tomto webu

Skvělé místo, kde můžete představit sebe a svůj web.

Hledat